torstai 22. lokakuuta 2015

MITÄ SULLE KUULUU?

Onko kukaan koskaan miettinyt ja ajatellut tarkkaan, mitä kysyjä lauseella "mitä sulle kuuluu?" oikeasti haluaa ja tarkoittaa? 
Oon huomannu useamman kerran, että tuon lauseen merkitys katoaa aivan kuin tuhkatuuleen: vastaus kysymykseen on todella todella monesti vain pelkkä "ihan hyvää, entä sulle?". 
Minä itse olen luonteeltani aika huolehtivainen ja koen tärkeäksi sen, että mun läheisilläni on kaikki hyvin ja he voivat puhua asioistaan joko minun kanssani tai sitten jonkun toisen kanssa. Oonkin monesti tuon asian suhteen miettinyt, että mitähän ihmiset ajattelevat siitä, kun kyselen useasti ehkä hieman pienistäkin jutuista ja olemuksesta, että onko kaikki hyvin. 
Kun mä itse kysyn kysymyksen, "mitä sulle kuuluu", niin myös todella tarkoitan sitä. En hyväksy vastausta "ihan jees" tms, vaan toivoisin että siihen osattaisiin vastata laajemmin, mutta en myöskään vaadi kertomaan henkilökohtaisia asioita; senkin voi ilmaista toisella tapaa. Mulle riittää tieto, että niistä vaikeimmistakin asioista puhutaan edes jonkun kanssa. Ei kenelläkään meistä voi mennä aina niin täydellisesti ja ihanasti. Ja siksi ihmettelenkin, miten vastaus voi olla joka kerta se sama rallatus "ihan hyvää". Oon suoraan sanottuna kyllästynyt siihen. Kuka sinulta kyselisi kuulumisia, jos ei oikeasti haluaisi tietää siihen oikean vastauksen? Ei ainakaan aito ystävä tai kaveri. Voin ihan rehellisesti kertoa, että monta kertaa oon kokenu itseni tarpeettomaksi saadessani vastauksen "ihan hyvää", kokenu myös sen, ettei minua arvosteta kysyessäni kuulumisiani ja kertoessani siinä samalla sen, että olen valmis kuuntelemaan, jos jotain on, mistä olisi tarpeen keskustella.
Mielestäni kenenkään ei pitäisi kysyä kuulumisia siinä mielessä ja luulossa, että vastaus olisi sitten niin positiivinen ja iloinen, kun voi vaan olla. Ymmärrän sen, että usein sellaisille ihmisille ketä ei kunnolla tunne, on vaikeampi puhua asioista, mutta kai nyt siltikin voi sanoa, ettei elämä aina ole ollut kovin iloista ja ihanaa. Vai onko se jotenkin noloa sanoa? 
Voin myöntää sen, että olen itsekkin saattanut vastata pelkästään, että "ihan hyvää", mutta usein kyllä vastaan vähän pidemmästi. Jos minulta nyt kysyisi joku hieman tuntemattomampi henkilö, että "Mitä sulle kuuluu?", niin vastaisin varmastikkin näin:
"Mulle kuuluu tällä hetkellä oikeastaan aika hyvää. Koulussa menee suhteellisen hyvin ja tykkään monista kursseista, mitä mulla tässä jaksossa on. Ainoastaan yks, mikä inhottaa, on väsymys. Mutta sekin hoidetaan pois viikonlopun aikana, toivottavasti ainakin:D. Tottakai sitä aina välillä on vähän vaikeimpiakin ajanjaksoja, mutta onneksi ystävät ovat tukena ja turvana! 
Yks mikä mun hymyä on nostattanut, on kehitysvammaisten kerho. Niin ihanaa huomata, kuinka ne oikeasti nauttii elämästä ja hymyilee vaikeidenkin asioiden äärellä. Positiivista sakkia! Mutta hei, mitä sulle kuuluu?:)"
Mielestäni vastaus olisi pikkasen pidempi, mitä pelkkä "ihan jees". 
Mitä ajatuksia teille syntyi tämän postauksen myötä? Miksi sinä kysyt ystävältäsi kuulumisia? Oletko koskaan miettinyt, millainen vastaus sieltä olisi tulossa? Onko vastauksesi usein liiankin positiivinen?
                            ♥Maikki

10 kommenttia:

  1. Niinku ollaan monesti puhuttu, mä oon ihminen jonka täytyy oikeesti tsempata yhteyden pitämisessä ystäviin. Vaikka aattelen ystäviä usein, niin liian harvoin tulee kuitenkaan kysyttyä mitä kuuluu. Mutta siitä voi olla varma et jos mä sen kysyn, niin kysyn tosissani ja haluan kunnollisen vastauksen. Toi ''ihan hyvää'' on niin kulutettu lause jo, että pyrin ite ihan tietosesti välttämään sitä.
    Oon loppujenlopuks todennu sen, että ei sillä niin väliä kuinka usein kysyy kuulumisia, vaan merkitystä on enemmänki sillä että tarkottaa sitä ihan tosissaan. Ja niinku sanoit, myös sillä että on valmis ottamaan vastaan myös huonommatkin kuulumiset ja tsemppaamaan tarpeen mukaan.
    Ooot kultanen ku jaksat aina huolehtia ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me ihmiset ollaan niin erilaisia persoonia, joka tulee esille juurikin tässä asiassa, sun täytyy tsempata pitään yhteyttä ja se on mun mielestä hyväksyttävä, sä oot yksi ihana erilainen ihminen tässä maailmassa!
      Oon niin samaa mieltä tosta että tuo lause on jo aivan kulutettu. Pistää monesti niin vihaksi, että sitä itse kysymystä ei osata arvostaa tarpeeksi ja varsinkin sitä kysyjää. Tuosta lyhyestä "mitä sulle kuuluu" lauseesta voidaan muotoilla todella paljon lisä kysymyksiä/ apukysymyksiä, mihin aivan varmasti jokainen voi jotain vastata, jolloin siitä vastauksesta tulisi tarkempi. Eli siis ihan vain tuo pieni kolmesanainen kysymys on todella laaja käsite todellisuudessa.
      Puhut totta tuon asian suhteen. En koe tarpeelliseksi joka päivä kysellä kuulumisia. Ihana, kiitos sulle ihanasta kommentista<3

      Poista
  2. Tää postus on niin totta! Komppaan linkkiä et toi "iha hyvää" on niin kulutettu lause.
    Mulla on sama, että ainaku ku kysyn kuulumisia ni oon valmis tsemppaamaan ja tukemaan ja oikeesti kiinnostaa tietää, mitä kuuluu eikä vaan kysymisen ilosta kysytä.
    Oot niin korvaamaton ku aina jaksat kuunnella ja sit taas iloita ku kerron jotain.❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon samaa mieltä sun kanssa myös tuosta kulutetusta lauseesta! Ja ystävän tehtävä on tukea ja auttaa vaikeissa tilanteissa. Mutta kiitos paljon sulle ihanasta kommentista, samoin!♥

      Poista
  3. Oon miettiny tätä samaa paljonki lähiaikoina. Niin usein se vastaus on toi -Ihan hyvää, tai -Siinähän se. Pitäis vaan osata pysähtyy ja kuunnella toista, vaikka aluksi se vastais vaan et ihan hyvää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! Jokaisen pitäis just pysähtyä ja kuunnella sitä toista, juurikin vaikka aluksi vastattaisiin vain pelkkä "ihan hyvää". Mutta kiitos sulle kommentista!:)

      Poista
  4. Hei tosi hyvä postaus oikeesti ihan tosi tärkeestä aiheesta! Monesti saattaa itekki sortua käyttämään tuota perusmassaa "ihan hyvää", mutta varmaan just ajatellaan, että niitten "huonojen"/huonompien kuulumisten kertominen on jotenkin hävettävää/noloa minkä takia niitä kierretään, mutta kukapa sitä oikeesti täydellistä elämää eläisi. Ja tuo "ihan hyvää" on vähän niinkuin vastaus vähän jokaiseen kysymykseen vaikka oikeesti se sana _ihan_ ei merkkaa yhtään mitään. Tän asian äärelle pitäs vaan oikeesti pysähtyä; kysyjä ja vastaaja molemmat ajan kanssa. Ihana postaus! ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti, paljon kiitoksia!
      Se voi olla hyvinkin nuin, että huonojen kuulumisten kertominen olisi jotenkin noloa ja hävettävää. Kukaan ei voi elää täydellistä elämää.. Puhut niin totta, se sana ei merkkaa juurikaan mitään. Voi kuinka toivonkin sitä että jokainen ihan pysähtyisi miettimään siihen kysymykseen vastausta, se voi olla itsellekkin joskus vaikeaa miettiä, mitä minulle todella kuuluu. Kiitos tosi paljon!♥

      Poista
  5. Huippu postaus Maiju! Ja niin totta joka sana. Oon ihan samaa miettiny itekki, että on se tympiä jos joltaki kysyt kuulumisia ja se vastaa sulle sen perus "ihan hyvää". Ite kans oon enemmän niitä ihmisiä jotka haluaa tietää mitä niille ystäville ja kavereille oikiasti kuuluu ja mitä pitemmästi ne kertoo, sen parempi! Musta oli tänään aivan ihana ko laitoit viestiä että mitä kuuluu! Oon huomannu, että nykyään ei tuu ees laitettua monellekkaan viestiä ja kysyä kuulumisia, en tiiä mistä se johtuu.. Haluaisin päästä siitä eroon ja oikeesti alkaa kyseleen ihmisiltä. Vaikka mää haluan tietää mitä mun kavereille ja ystäville kuuluu, jutella niitten kans ja auttaa jos menee huonosti nii silti en vaan saa laitettua sitä viestiä vaikka aina aikooki.. Niin ärsyttävää! Mutta tää oli kyllä tosi hyvä postaus, niin tärkiä asia että huolehitaan miten kavereilla menee ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Ihana jos sä oot samaa mieltä!
      Ja se on todella tympeetä jos sellaisen vastauksen saa ja ei mun kohalla ainakaan tunnu erityisen kivalta. Ja niimpä, tuollanen ajatusmalli on oikeasti ihana, siitä huomaa kuinka välittää aidosti ystävistä ja kavereista, jos oikeesti kiinnostaa miten toisella menee.
      Oi, mustakin oli kiva kuulla teidän kuulumisia. Ja ois kiva kuulla jatkossakin ja pitää ihan kunnolla yhteyttä. Mut se on vaan näin opiskelijaelämässä välillä vaikeaa. Ja se ettei tuu laitettua viestiä ja kyseltyä kuulumisia voi osittain johtua kiireistä jne, vaikka kyllä sitä pitää välillä ihan rauhottua ajattelemaan niin ettei tee yhtään mitään.
      Kiitos vielä kommentista♥

      Poista

Kerro ajatuksesi minulle♥